Filmblog for folket!

Thursday, December 21, 2006

Analysehelvede og filmquiz!

Tja, jeg sidder midt i en analyseopgave om japanske horrorfilm og deres amerikanske genindspilninger ("Ringu" og "Ju-On" vs "The Ring" og "The Grudge" - round one...FIGHT!), så nu har jeg i det mindste en undskyldning for ikke at skrive herinde. Men jeg vil ikke skuffe Jer, så derfor vil jeg nu med jævne mellemrum poste et uddrag af min opgave (uredigeret), og så kan i blive enige med jer selv om, hvorvidt der burde gå penge til mit studie eller ej :)


...Altså, en sammenkædning af teorien om det uhyggelige som værende forbudte fantasier, der dukker op i forklædning (de ’æstetiske rammer’ som Dickstein omtalte) og netop via denne forklædning på en gang gør sig bevidst, men samtidig må afføde uhygge (lyst og ulyst i et), samtidig med forståelsen af det basale ønske om at få stillet sin narrative nysgerrighed og få fortalt historier der bryder med hverdagens opfattelser (at det utrolige rent faktisk kan finde sted).
I forlængelse af denne narrative tilgang til horror-fascinationen kan også ses den kognitive teori om, at fortællinger fungerer som en slags træning for os mennesker, i kraft af hypotesedannelser, om hvad der videre vil ske, af- eller bekræftning af disse hypoteser, samt en måde for vores hjerne at øve sig i reaktionsmønstre afstedkommet af forskellige mulige situationer (Bordwell 1985, s. 39). I horrorfilmen vil disse øvelser normalt tage form af flugt eller kamp mod den fiktive modstander, repræsenteret i Monstret, men netop det fiktive niveau gør at øvelsen (eller simulationen om man vil) forbliver sikker, og at vi kan tage erfaringerne med os, uden at risikere liv og lemmer. Carroll genkalder sig også denne kognitive tilgang i sit forsøg på at forklare horror-fascinationen hos tilskueren, om end med referencer til Hobbes:
”…with the horror fiction, that appetite is whetted by the prospect of knowing the putatively unknowable, and then satisfied through a continuous process of revelation, enhanced by imitation of (admittedly simplistic) proofs, hypotheses, counterfeits of causal reasoning, and explanations whose details and movement intrigue the mind in ways analogous to genuine ones.” (Schneider/Shaw, eds., 2003: 7)



Btw, vi fik en tredjeplads i årets samlede stilling i "Filmquizen" på Grok, så det er jo ikke så ringe (selvom vi burde have kanøflet de spader fra CinemaZone, men it just goes to show at de er større nørder end os...og vi har lækre kærester, og det har de ikke, ha ha!)

Derudover tog vi andenpladsen i jule-versionen af filmquizzen på Goken og Kokken i mandags - igen, død over CinemaZone:(

Nu synes I måske det lyder lidt usselt,men derfor har jeg valgt et uddrag af spørgsmål fra begge quizzer og så kan I jo se hvor 'smarte' I er:

Spørgsmål 1: I hvilke tre film har Jack Black og Dennis Hopper spillet sammen?
(den ene er lidt tricky, for Black optræder kun i en fraklippet scene på dvd'en)

Spørgsmål 2: Hvad står der på de strømpebukser som hovedpersonen giver til sin far i "Lad Isbjørnene Danse"?

...og det er selvfølgelig ikke tilladt at benytte IMDB eller anden hjælp - kun de små grå ;)

Hvis man er blevet hooked, kan man så passende klikke ind på føgende link:
http://filmquiz.cmdesign.dk/index.php

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home