Filmblog for folket!

Thursday, July 20, 2006

Goth nok goth

Ha, med lynets hast flyver fingerne over tastaturet og laver ildspor i luften..........eller noget. Jeg snyder lidt og kommer med endnu en top 5.
To grunde:
1) De er lette at lave, tager ikke så lang tid, og fylder meget pga. linieskift for hvert punkt ("øh, var der ikke nogen, der sagde noget om kvalitet fremfor kvantitet lige før?") BANG! Glem hvad ham i parantesen sagde...
2) Jeg er stor fan af lister, hvilket nok er noget medfødt, men hvilket jeg også i høj grad kan takke Nick Hornby og hans "High Fidelity" for - hvis man ikke har læst den, bedes man straks logge af denne blog, hjule ned til det nærmeste bibliotek og finde H under 'skønlitteratur, engelsk' (eller, hvis den er udlånt, under 'skønlitteratur, dansk'... 'svensk' går også an - læste den første gang på svensk - men det er sjældent, de har det på danske biblioteker. Man kan jo selvfølgelig indvende, at eftersom vi befinder os på Da Internet, så kunne dette også være rettet mod folk som havde adgang til svenske biblioteker eller oversættelser på hindi eller urdu eller gaellisk, men jeg har hverken læst hindi eller urdu eller gaelliske versioner af "High Fidelity" - primært fordi jeg ikke kan sproget - så jeg vil ikke partout anbefale disse).
Hvor kom vi fra? Nå jo, Hornby, "High Fidelity": Hovedpersonen Rob lever for sine lister, og har man læst bogen, ved man godt, hvilken fascination disse kan have og hvilken mani, de kan lede til. Sådan har jeg det også. Den evige kilde til frustration er dog, at jeg aldrig synes at kunne begrænse mig til 'de 5 bedste' eller bare 'de 10 bedste' (nævn f.eks. hurtigt de 10 bedste film i verden - sølle ti?!! Nej, vel?), hvilket fører til evindelige revideringer, søvnløse nætter, spekulationer, grublerier og deraf følgende irritation-over-at-ikke-alle-kan-være-med-og-at-man-må-begrænse-sig-og-at-man-har-svigtet-eller-forrådt-visse-fordi-de-ikke-lige-kom-med-men-man-blev-jo-nødt-til-at-skære-fra-og-et-hvert-valg-er-også-et-fravalg etc etc. Phew! Tænk bare på Robs problemer med at sammensætte den ultimative top 5 over bedste sange, ifølge ham selv, til en artikel. Ja, det er sgu rigtig weltschmertz.

Nå, men her har jeg altså begrænset mig, og her kommer så min top 5 over største Gothere i min omgangskreds:

1. Kristo (han vil nægte det til hver en tid, men har man én gang set ham i flæseskjorte og changerende velourjakke, så MÅ man give mig ret - og så hører han kun 'sort' musik)

2. Thomas CP (han er kendt som "King of Goth" i Australien, hvor han lagde hele Draculas fake-mansion ned med sin dystre aura, sin mørke charme og sikre one-liners som "I don't driiink...whajn!"" eller "Lissen to se critjurs of se najt - wot swiiit mjusig dæj mæjg")

3. Bølle (der eksisterer rent faktisk billeder af denne forsumpede historiestuderende og trendy DJ iklædt nervøs velour og med Pjerrot-sminke 'in da face')

4. Kock (manden der beviste overfor mig, at "goth is not an appearance - it's a state of mind" - okay, han havde ganske vist en lang begsort gestapo læderjakke og havde lighterklips på sin slidte, sorte hættetrøje under sin Flakkebjerg-periode, men han introducerede mig for helvede til "Within Temptation" - nuf said!)

5. Dennis (come on, mand, sortere bliver det ikke!)

There it is. Hvidt på sort. Jeg prøvede faktisk med vold og magt at passe Andreas Kiaby ind på listen, men jeg må jo nok indrømme, at ligegyldigt hvor hårdt og længe jeg prøver, så vil han aldrig ende der. Måske er det hans religiøsitet, der afskærmer ham fra tjære-kategorien, selvom Gotik, når det kommer til stykket, rent faktisk har en hel del mere med Gud end med Satan at gøre. Vel og mærke 'Goth' inden begrebet blev fucked up af små irriterende punkere, der ikke kunne beslutte sig for, hvem de bedst kunne lide af Dimmu Borgir eller Shelley.
Gothpunkere fra Albertslundt, amen to that, Narkodart!

...men Andreas er simpelthen også for GLAD til at kunne komme på listen. Den knægt smiler jo for helvede H-E-L-E T-I-D-E-N.

Labels: ,

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Very fancy boi!

Er ikke helt tilfreds med at blive slået af Kristo eller blive mindet om min efterskole mode - But anyway...

Happy Blogg-sport ;)

Søren

1:24 AM

 
Blogger Sanne Harder said...

Men Kock, du har jo heller ikke set Kristo som vampyr-forfader...

1:07 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Well... Ok sandt nok.
Men stadig.. Jeg slæbte mig med på denne liste med en sort gestappo jakke og masser af atitude!

9:25 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Arghggggg......

Sagt ud mellem sammenknebne tænder:
Det her skal du få betalt Niko

12:30 PM

 
Blogger Magnus Udbjørg said...

HA HA Kristo er jo goth! og bedre end de fleste dog vil jeg mene Dennis burde vinde! super goth, jeg har set den hemmelige plade samling.

4:04 PM

 
Anonymous Anonymous said...

hmm.. mangler der ikke noget blodrød skrift eller lignende på denne blog ;)

1:11 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Jeg laver snart min egen liste - "top fem over thailandske laidyboyz i min omgangskreds"... gæt hvem der ligger nummer et...

Ps. fredags luv til alle også niko

9:57 AM

 

Post a Comment

<< Home